Humanisoinnin vaikutus lemmikkieläinten ruokaan jatkuu monista eri syistä. Tämä aihe jaetaan kahteen peräkkäiseen viestiin Lemmikkieläinten ruokatietokeskus. Ensimmäinen keskittyy siihen, mitä inhimillistäminen on ja miten se on vaikuttanut ostokäyttäytymiseen; Inhimillistämistrendiä ohjaavien tekijöiden lisäksi postauksessa on myös fantastinen video teknisistä palveluistamme, John Hewitt, joka pohtii, miksi lemmikkieläinten ruokien humanisointitrendi jatkuu.
Klikkaa alta nähdäksesi Johnin videon, joka antaa käsityksen humanisoinnin roolista lemmikkieläinten ruoassa.
Mitä on lemmikkieläinten ruokien humanisointi?
Lemmikkieläinten inhimillistäminen on saanut viime vuosina paljon huomiota valtamediassa. Mutta mitä on lemmikkieläinten ruoan humanisointi? Tämä termi määritellään ihmisen ajattelun, tunteiden, motivaatioiden ja uskomusten liittämiseksi ei-ihmiseläimiin (Forbes, Trafford ja Surie, 2018). Toisin sanoen omistajat haluavat lemmikkiensä ruokailutottumusten olevan samanlaisia kuin heidän omansa. Nyky-yhteiskunnassa lemmikin omistajat haluavat lemmikkinsä jakavan samanlaisen elämäntavan. Joitakin esimerkkejä ovat ravitsemus, juhlat, kuten syntymäpäivät ja jopa sosiaalisen median tilit.
Miten inhimillistyminen on vaikuttanut ostokäyttäytymiseen?
Pet Food Industryn mukaan 95 % lemmikin omistajista pitää lemmikkiään osana perhettä (Pet Food Industry, 2016). Humanisoituminen on osaltaan muuttanut ostokäyttäytymistä, ja omistajat haluavat lemmikkinsä ruokavalion olevan samanlainen kuin heidän, mutta myös hyödyllistä heidän terveydelleen. Tämän seurauksena inhimillisyydestä ja palkkioista on tullut yhtenäisiä tekijöitä markkinoilla, ja ihmiset ovat valmiita maksamaan korkeampia hintoja varmistaakseen, että heidän lemmikkinsä saavat parasta. Monissa tapauksissa premium-tuotteet heijastavat sitä, mitä ihmisten elintarviketeollisuudessa tapahtuu. Tuore tutkimus paljasti, että omistajat, jotka ruokkivat lemmikkiinsä erikoisruokaa, korreloivat niihin, joilla oli vahva side heihin.
Lemmikkieläinten ruokabrändäys
Kun inhimillistymistrendi on räjähtänyt, lemmikkieläinten ruokamerkkien on täytynyt varmistaa, että ne pysyvät ajan tasalla. Jos kävelet eläinkauppaan, huomaat, että monet etiketit ja laukkujen mallit heijastavat nyt ihmisruokabrändiä. Erityisesti kierrätettävät pakkaukset ovat yleistymässä koko lemmikkieläinruokateollisuudessa. Toinen inhimillistämistekijä on viestintä, joka houkuttelee lemmikkieläinten omistajia ostamaan lemmikkinsä ruokaa. Brändit mainostavat yleisiä lauseita, mukaan lukien "viljaton" tai "gluteeniton" ruokavalio.
Tämä on noussut lemmikkieläinten ruokateollisuuden eturintamaan, ja monet omistajat haluavat näiden ruokavalioiden varmistaakseen, että heidän lemmikkinsä jatkaa terveellisiä elämäntapoja mahdollisimman pitkään. Euromonitor Internationalin mukaan kuluttajat haluavat läpinäkyvyyttä, vähemmän prosessoituja ja luonnostaan luonnollisempia tuotteita (Euromonitor International, 2021). Tämä toistetaan lemmikkieläinten ruokamarkkinoilla, ja monet tuotemerkit välittävät "luonnollisen" viestin kuluttajille.
Lemmikkiruokaa koskevat väitteet
Mitä tulee lemmikkieläinten ruokaa koskeviin väitteisiin, tämä on myös humanisoitu. Lemmikkieläinten ruokapakkauksissa olevat väitteet eivät ainoastaan kerro kuluttajille siitä, mitä lemmikkieläinten ruokapussi sisältää. Ne myös edistävät viestiä siitä, miksi henkilön pitäisi ostaa tuotteensa. Näemme myös vetovoimaa funktionaalisten elintarvikkeiden väitteissä nykyaikana. Yhä useammat kuluttajat ovat kiinnostuneita tuotteista, jotka tarjoavat tietyn lupauksen. Suosittu väite ihmisten ruoassa tulee kollageenin sisällyttämisestä. Kollageeni on nähnyt voimakasta kasvua ihmisille tarkoitetuissa tuotteissa viime vuosina, pääasiassa sen yhteyksien ansiosta hiuksiin, ihoon, kynsiin ja niveliin. Mielenkiintoista on, että 46 prosenttia maailmanlaajuisista kuluttajista on kohtalaisen tai erittäin huolissaan ihonsa terveydestä ja 52 prosenttia nivel- ja lihaskivuista. Tämä on muuttunut lemmikkieläinten ruoaksi, ja monet kaavat tarjoavat kollageeniväittämiä.
alkuperä
Kaikilla elämänaloilla etsimme kestävää tulevaisuutta. Tuotteiden alkuperä on kestävyyden ytimessä. Kuluttajat valitsevat kestävästi tuotettuja lemmikkieläinten ruokia, joilla on eettisiä tai ympäristöllisiä yhteyksiä. Luomu-, vapaan laidun tai paikallisesti tuotetut väitteet viittaavat tuotteen alkuperään ihmisten ruoassa. Nyt monet lemmikkieläinten ruokamerkit ovat nähneet pakkauksissaan ja etiketeissään alkuperää koskevien väittämien edut, ja siellä on todellinen tilaisuus myydä tarinaa lemmikkieläinten ruoan ainesosien alkuperästä. Viimeaikaiset tutkimukset paljastivat, että 39 prosenttia lemmikkieläinten omistajista ei tiennyt tarpeeksi lemmikkiensä ruokkimiensa ruokien ainesosista.
Mikä ohjaa humanisointitrendiä?
Useat eri tekijät ohjaavat lemmikkieläinten ruokien inhimillistämistä. Kuten aiemmin mainittiin, omistajan ja lemmikin välinen suhde on kehittynyt. Ihmiset ovat saattaneet nähdä lemmikkinsä aiemmin vain eläimenä. Nykyään näin ei ole, sillä monet ihmiset näkevät lemmikkinsä osana perhettä; omistajien käyttämät termit ovat "lemmikkivanhemmat" ja "turkisvauvat".
Väestötiedot
Toinen vahva inhimillistymistrendin tekijä on lemmikkieläinten ruoan ostajien väestörakenteen muutos. Näemme nyt milleniaalit ja Z-sukupolvi ostavat lemmikkieläinten ruokaa. Tämän ansiosta lemmikkieläinten ruokien ravitsemustietoa on enemmän saatavilla ja kuluttajat ymmärtävät paremmin. Lisäksi nämä kaksi sukupolvea välittävät paljon karvaisista kumppaneistaan. Monilla on asenne, että "jos se on tarpeeksi hyvä minulle, se on tarpeeksi hyvä lemmikilleni". Tämä tarjoaa lemmikkieläinten ruokabrändeille fantastisen mahdollisuuden mainostaa pakkauksissaan humanisoituja väitteitä näille väestöryhmille.
Sosioekonomiset tekijät
Toinen inhimillistymistä edistävä tekijä ovat sosioekonomiset tekijät. Monien ihmisten olosuhteet ovat muuttumassa, mukaan lukien yhden hengen kotitaloudet ja pariskunnat, jotka menevät naimisiin huomattavasti aiempia vuosia myöhemmin. Lisäksi avioerot ovat nousussa. Kaikki nämä muutokset johtavat siihen, että ihmiset haluavat ehdotonta rakkautta, ja yksi tapa löytää tämä on hankkia lemmikki ja tarjota heille parasta.
Yhteenveto
Yhteenvetona voidaan todeta, että humanisoituminen on trendi, joka tulee edelleen vaikuttamaan lemmikkieläinten ruokateollisuuteen. Koska 95 % lemmikin omistajista pitää lemmikkiään osana perhettä, he haluavat ruokkia vain parasta. Lisäksi ihmiset keskittyvät nyt enemmän kuin koskaan omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa ja ovat saaneet vaikutteita etsimään tätä lemmikkiensä kanssa. Tämä on johtanut lemmikkieläinten premium- ja terapeuttisten tuotteiden lisääntymiseen.
Lemmikkieläinten ruokamerkit ovat kiinnittäneet huomionsa varmistamaan, että niiden brändäys, merkinnät ja pakkaukset vastaavat lemmikkieläinten omistajien inhimillisiä tarpeita. Joten esimerkiksi "viljaton" ja "gluteeniton" ruokavaliot ovat lisääntyneet, jotka kaikki toistavat samanlaisia viestejä kuin ihmisillä, kuten sopivuus herkälle mahalle. On myös muita tekijöitä, kuten demografiset ja sosioekonomiset muutokset, jotka vaikuttavat tuotteiden inhimillistämiseen ja preemiointiin.
Viitteet
Carrara, A. (2019, 19. heinäkuuta). Yhdistyneen kuningaskunnan koiranruokien etiketit ovat "liian vaikeita lukea", raportin mukaan. Haettu Pet Gazettesta: https://www.petgazette.biz/25034-pets-at-home-invests-in-dog-walking-and-pet-sitting-service/
Forbes, SL, Trafford, S. ja Surie, M. (2018). Lemmikkieläinten humanisointi: mitä se on ja vaikuttaako se ostokäyttäytymiseen? Dairy and Vet Sci J, 2.
Industry, PF (2016, 9. maaliskuuta). Raportti: 95 % sanoo, että lemmikit ovat osa perhettä. Haettu lemmikkieläinten elintarviketeollisuudesta: https://www.petfoodindustry.com/articles/5695-report—say-pets-are-part-of-the-family
International, E. (2021). Elintarvike- ja ravitsemusteollisuuden tulevaisuutta muovaavat trendit. Passi.
Matthew Aiken
Markkinointiviestinnän asiantuntija
Matt valmistui vuonna 2017 liiketalouden ja johtamisen perustutkinnosta. Täällä hän huomasi, että hänellä oli intohimo ja kiinnostus markkinointiin. Vapaa -ajallaan hän nauttii kaikesta kuntoiluun liittyvästä ja ulkoilusta. Hänellä on myös ranskalainen bulldoggi nimeltä Harley ja persialainen kissa nimeltä Bonnie Blue.
Saatat pitää myös...
Artikkelin kirjoittaja Matthew Aiken
Tekoälyn edut ja haitat lemmikkikaupassa
Olet ehkä kuullut tiedotusvälineissä usein käytettyjä kirjaimia "AI" tai "AI Technology". Puhelimen avaamisesta Face ID:n avulla vuorovaikutukseen [...]