
COVID-19-pandemia on tällä hetkellä ykkösaihe ympäri maailmaa, ja sillä on varmasti ollut valtava vaikutus jokaiseen maailmanlaajuisesti. Mutta mikä on COVID-19:n vaikutus lemmikkieläinten ruokaan? Tämä artikkeli tarjoaa käsityksen siitä, mitä pandemia on merkinnyt teollisuudelle. Tarkastelemme lemmikkien ostamista ja sitä, kuinka COVID-19 on tuonut huomion sekä ihmisten että lemmikkien terveyteen. Lisäksi tarkastelemme, kuinka COVID-19 on vaikuttanut lemmikkieläinten omistajien ostotottumuksiin.
Ihmiset ostavat lisää lemmikkejä pandemian aikana
Kun COVID-19 paljastui ensimmäisen kerran maaliskuussa 2020, monet maat päättivät rajoittaa ihmisten liikkumista. Tämän seurauksena suurinta osaa yleisöstä pyydettiin pysymään sisätiloissa ja työskentelemään kotoa käsin. Tämä on lisännyt lemmikkien omistamista useista syistä. Ensinnäkin monet ihmiset huomasivat olevansa eristyksissä ja etsivät seuraa, koska he olivat yksinäisiä. Toiseksi, yleensä ulkomailla työskentelevien ihmisten esteet lemmikin omistamiselle vähenevät merkittävästi, koska ihmiset voisivat viettää enemmän aikaa kotona huolehtimaan niistä.

Jotkut Pet Food Manufacturer's Associationin tuoreet tilastot osoittavat, että 3.2 miljoonaa kotitaloutta Isossa-Britanniassa on hankkinut lemmikin pandemian alkamisen jälkeen (Paley, 2021). Yhteensä maassa on nyt 17 miljoonaa lemmikkitaloutta. Tämä on johtanut siihen, että lemmikkieläinten omistajien määrä on viimeisten viiden vuoden aikana noussut 57 prosenttiin toukokuussa 2021 (Mintel, 2021). Lemmikinomistajien nousu on tullut suurelta osin nuorista. Yli puolet uusista pandemioista lemmikkien vanhemmista on ollut 16–34-vuotiaita. Toinen avaintekijä lemmikkien hankinnassa ovat nykyiset omistajat, joista 42 % on hankkinut toisen lemmikin sulkemisen jälkeen. Mielenkiintoista kyllä, 74 % lemmikkieläinten omistajista paljasti, että heidän lemmikkinsä oli auttanut heidän mielenterveystään COVID-19:n aikana.
Kun osissa maailmaa on alettu vapautua rajoituksista, lemmikkieläinjärjestöt ovat varoittaneet omistajia, jotka haluavat seurustella lemmikkiensä kanssa olosuhteiden muuttuessa, kuten palata ulkopuoliseen työhön. Lemmikkialan asiantuntijat uskovat kuitenkin, että siirtyminen kohti joustavampia työskentelytapoja juurtuu ja ihmiset jatkavat pandemioiden "turkisvauvojensa" hoitoa.
Mikä vaikutus tällä on ollut?

Enemmän kuin koskaan lemmikkieläinten ostaminen on väistämättä lisännyt lemmikkieläinten ruoan ostamista. Erityisesti ensimmäisen sulkemisen aikana tämä näki valtavia myyntipiikkejä, koska ihmiset varastoivat ruokaa mahdollisen tulevan pulan varalta. Pandemian edetessä monet ihmiset ovat olleet varovaisia päivittäisissä kuluissaan, vaikka tämä ei ole vaikuttanut siihen, kuinka paljon he kuluttavat lemmikkiinsä. 37 % omistajista sanoo ohjanneensa säästetyt rahat lemmikkiinsä (Mintel, 2021). Erityisesti lemmikkieläinten herkkujen myynti kasvoi 9 %, ja saman odotetaan olevan myös vuonna 2021. Yhdistyneen kuningaskunnan lemmikkiruokateollisuuden arvo on 3.2 miljardia puntaa, ja maailmanlaajuisesti sen arvoksi arvioidaan 75.29 miljardia dollaria (Yritys, 2021).
Kuinka Covid on tuonut huomion lemmikkien terveyteen
Ihmisten enemmän aikaa kotona on kiinnitetty vahvasti ihmisten terveyteen. Fyysisen kunnon parantaminen, heidän nauttimansa ruokalaji ja yleinen yleisterveys ovat tulleet osaksi keskustelua. Tämä on muuttunut siihen, miten ihmiset näkevät lemmikkinsä terveyden. Ihon ja turkin, suoliston ja ruoansulatuskanavan terveyteen liittyvät ongelmat ovat etusijalla, kun omistajat ostavat lemmikkiinsä.
Mintel-raportissa "Interest in Pet Food Concepts, 2021" todettiin, että 66 % lemmikkieläinten omistajista haluaisi lemmikkieläinten ruokaa, joka sisältää suolistolle terveellisiä ainesosia, kuten prebiootteja ja probiootteja. Lisäksi 64 % omistajista on samaa mieltä siitä, että se, mitä syötät lemmikkillesi, vaikuttaa suoraan heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Packaged Factsin tutkimuksessa todettiin, että 43 % lemmikkieläinten omistajista on täysin samaa mieltä siitä, että he pitävät ajatuksesta terveellisemmästä ruoasta lemmikkilleen.

Miten tämä on vaikuttanut lemmikkieläinten ruokaan?
Ihmisten keskittyminen lemmikkiensä terveyteen on ollut avainasemassa lemmikkieläinten ruokaan vaikuttamisessa. Lemmikkien vanhemmat etsivät enemmän kuin koskaan tapoja varmistaa lemmikkinsä terveyden pitkäikäisyys. Tämän seurauksena lemmikkieläinten ruokamerkit etsivät nyt uusia trendikkäitä terveys- ja ravitsemuskonsepteja lemmikkieläinten omistajille. Erityisesti toiminnallisia ainesosia sisältäviä reseptejä käytetään tukemaan lemmikkien yleistä terveyttä ja hyvinvointia.
Muutokset ostotottumuksissa
Merkittävä vaikutus COVID-19:llä on lemmikkialaan on se, miten kuluttajat ostavat lemmikkieläinten ruokaa. Kuten aiemmin mainittiin, lukitukset tuovat rajoituksia ihmisille ja tavaroille maailmanlaajuisesti. Tämän seurauksena ihmiset etsivät uusia tapoja tehdä ostoksia lemmikeilleen, ja jotkut haluavat tukea paikallisia lemmikkikauppojaan ja toiset siirtyvät ostamaan verkosta.
Sähköisen kaupankäynnin nousu
Ennen COVID-19:ää sähköisen kaupankäynnin alustat olivat yhä suositumpia; enemmän asiakkaita kuin koskaan tutkivat mahdollisia lemmikkieläinten ruokamerkkejä. COVID-19 on kuitenkin nähnyt lemmikkieläinten omistajien verkko-ostoksia kiihtyvän määrän.
Tuoreen lemmikkieläinruokateollisuuden tutkimuksen mukaan 63 % vastaajista sanoi, että heidän myyntinsä lisääntyi verkkokaupan kautta. Toinen 51 % selittää, että heidän lemmikkieläinruokaliiketoimintansa tutkii nyt tarkasti digitaalisia investointeja, kuten verkkokauppamyyntiä, suoraa kuluttajalle verkkomyyntiä tai tilaus- ja kotiinkuljetuspalveluita (Beaton, 2020).


Ostokset paikallisissa lemmikkikaupoissa
Monet vähittäiskaupat joutuivat sulkemaan ovensa muilla toimialoilla COVID-19:n vuoksi. Riippumattomien lemmikkikauppojen onneksi ne ovat pysyneet auki koko COVID-ajan. Lemmikkieläinten omistajien vähäisempi liikkuvuus on merkinnyt sitä, että ihmiset ovat etsineet lemmikkieläinten ruokaa paikallisista eläinkaupoista. Pandemian alkuvaiheessa paniikkiostaminen merkitsi eläinkauppojen myynnin tulvaa. Monet lemmikkien vanhemmat eivät halunneet matkustaa kauas ostaakseen, vaan halusivat tukea paikallisia kauppojaan.
Tämän myynnin kasvun myötä syntyi uusia asiakkaita, jotka ovat tarjonneet lemmikkikaupoille loistavan mahdollisuuden kohdistaa kohteensa. Tilastokeskuksen tuore tutkimus paljasti lokakuussa 2021, että vähittäismyynti kasvoi 0.8 prosenttia. Tämä osoittaa, että ihmiset ovat edelleen valmiita ostamaan paikallisista kaupoista ja tukemaan paikallista taloutta.
Yhteenveto
Yhteenvetona voidaan todeta, että COVID-19 on vaikuttanut suuresti meihin kaikkiin, myös lemmikkialaan. Lemmikkien omistamisen lisääntyminen on vaikuttanut positiivisesti alaan, sillä ihmiset käyttävät enemmän rahaa lemmikkiinsä.
Tämä näkyy lemmikkieläinten ruokateollisuuden ennätyskorkeassa 3.2 miljardin punnan arvossa Isossa-Britanniassa.
Pandemia on myös tuonut huomiota lemmikkien terveyteen, mikä on johtanut siihen, että lemmikkieläinten omistajat etsivät lemmikkieläinten ruokaa, joka tukee lemmikkinsä yleistä terveyttä ja hyvinvointia. Lisäksi he haluavat nähdä toiminnallisia ainesosia, jotka edistävät heidän lemmikkinsä pitkäikäisyyttä.
Merkittävä vaikutus COVID-19:llä lemmikkieläinten ruokaan on kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokset. Kuluttajat ovat löytäneet erilaisia tapoja ostaa lemmikkiään, koska ihmisten liikkumista on rajoitettu rajoitusten vuoksi. Verkkoalustojen myynti on lisääntynyt, koska ihmiset ovat eristyksissä kodeissaan verkko-ostoksia helpottavan kätevästi. Pandemia on vaikuttanut myös eläinkauppoihin, ja monet lemmikkieläinten omistajat haluavat tukea paikallisia yrityksiä. Uusien lemmikkieläinten tulvan myötä eläinkaupoista on tullut uusille ja vanhoille omistajille erinomainen paikka hankkia tietoa lemmikeistä ja eläinkaupoille loistava tilaisuus kohdistaa uusia asiakkaita ja vahvistaa olemassa olevaa asiakaskuntaansa.
Viitteet
Beaton, L. (2020, huhtikuu). Verkkokauppa: Se on siellä, missä haluat olla. Haettu lemmikkieläinten elintarviketeollisuudesta:https://www.petfoodindustry.com/articles/9084-e-commerce-its-where-you-want-to-be
Yritys, TB (2021). Lemmikkiruoan globaali markkinaraportti 2021: COVID-19:n vaikutus ja toipuminen vuoteen 2030.
Mintel. (2021). Lemmikkiruoka Iso-Britannia, 2021. Mintel.
Paley, N. (2021). PFMA julkaisee uusimmat lemmikkipopulaatiotiedot. Haettu PFMA:sta:https://www.pfma.org.uk/news/pfma-releases-latest-pet-population-data
Visavadia, H. (2021, marraskuu). Vähittäismyynti palasi kasvuun lokakuussa. Haettu Pet Gazettesta::https://www.petgazette.biz/198593-retail-sales-return-to-growth-in-october

Matthew Aiken
Markkinointiviestinnän asiantuntija
Matt valmistui vuonna 2017 liiketalouden ja johtamisen perustutkinnosta. Täällä hän huomasi, että hänellä oli intohimo ja kiinnostus markkinointiin. Vapaa -ajallaan hän nauttii kaikesta kuntoiluun liittyvästä ja ulkoilusta. Hänellä on myös ranskalainen bulldoggi nimeltä Harley ja persialainen kissa nimeltä Bonnie Blue.
Saatat pitää myös...
Artikkelin kirjoittaja Matthew Aiken
Tekoälyn edut ja haitat lemmikkien vähittäiskaupassa
Olet saattanut usein kohdata sanat "AI" tai "AI-tekniikka" mediassa. Puhelimen lukituksen avaamisesta Face ID:n avulla, reittiohjeiden kysymisestä [...]