Tekoälyn edut ja haitat lemmikkikaupassa - GA Pet Food Partners

Tekoälyn edut ja haitat lemmikkikaupassa

Olet ehkä kuullut kirjaimia "AI" tai "AI Technology" usein käytettynä tiedotusvälineissä. Tekoälytekniikan käyttö lisääntyy aina puhelimen avaamisesta Face ID:n avulla chatbottien kanssa vuorovaikutukseen ongelman ratkaisemiseksi. Mutta onko tämä vain muotisana? Vai tuleeko se olemaan jotain, joka muuttaa elämän osa-alueita ikuisesti? Tämä Tietokeskuksen artikkeli perehtyy siihen, mitä tekoäly on, miten tekoäly kehittyy, sekä tekoälyn etuja ja haittoja lemmikkien vähittäiskaupassa.

AI määritelty

Ensinnäkin mikä on AI? AI on lyhenne sanoista Artificial Intelligence. Mukaan Oxfordin sanakirjaTekoäly määritellään sellaisten tietokonejärjestelmien teoriaksi ja kehitykseksi, jotka pystyvät suorittamaan tehtäviä, jotka yleensä vaativat ihmisen älykkyyttä, kuten visuaalista havaintoa, puheentunnistusta, päätöksentekoa ja kääntämistä kielten välillä. Vaikka tekoäly on ollut olemassa jo jonkin aikaa, viimeaikainen teknologian ja datan kehitys on merkinnyt sitä, että tekoälyteknikot voivat rakentaa järjestelmiä, jotka pystyvät suorittamaan monimutkaisia ​​tehtäviä.

Tekoäly kehittyy ajan myötä, ei vain ihmisille, vaan myös yrityksille. Yritykset käyttävät tekoälyä useammin kuin uskotkaan. Markkinoinnista asiakaspalveluun ja tuotesuunnitteluun mahdollisuudet ovat rajattomat. Mutta miten lemmikkikauppiaat voivat hyödyntää tekoälyä? Ja mitkä ovat tekoälyn edut ja haitat lemmikkien vähittäiskaupassa?

Kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää lemmikkieläinten vähittäiskaupassa?

Tunnemme perinteisesti lemmikkikauppiaat ainutlaatuisen ostokokemuksen tarjoamisesta, heidän tuotteidensa tuntemisesta, lemmikkien tarpeiden ymmärtämisestä ja paljon muuta. Monet lemmikkieläinkauppiaat saattavat miettiä, voiko tekoäly auttaa heitä parantamaan tarjontaansa asiakkailleen. Tässä artikkelin osassa tarkastellaan, kuinka tekoäly voi hyödyttää lemmikkikauppiaita.

Lisääntynyt tehokkuus

Tekoälyn merkittävä etu on tehtävien tehostaminen ja lisäarvo. Tekoälyä ohjaavat käsitellyt tiedot ja tiedot, jotka auttavat löytämään nopeimman tavan suorittaa työt loppuun. Tämä ei ainoastaan ​​auta nopeuttamaan liiketoimintaa, vaan myös minimoi mahdolliset inhimilliset virheet. Digimarkkinoija Dave Walker toteaa: "Tekoäly ei ole vain tietojen tarkkuus, vaan se, kuinka nopeasti saat sen tekemään päätöksiä". Lemmikkikauppiaana esimerkki siitä, kuinka tekoäly voi lisätä tehokkuuttasi, on varastonhallinta. Tekoäly voi ennustaa tulevaa kysyntää historiallisten myyntitietojen ja trendien perusteella ja ennustaa, mitä tuotteita tarvitset myymälässäsi ja milloin. Tämän avulla voit ylläpitää optimaalista varastoa ja varmistaa, ettet lopu kesken tai sinulla ei ole liikaa huonoja myyjiä.

Lisääntynyt tehokkuus – tekoäly vähittäiskaupassa

Pitkän aikavälin kustannussäästöjä

Aluksi joidenkin tekoälytekniikoiden toteuttaminen voi olla kallista. Ajan mittaan voi kuitenkin saada monia kustannussäästöjä. Kuten edellä mainittiin, jos sinulla on tehokkaampi liiketoiminta, voit viime kädessä tyydyttää asiakkaidesi tarpeet tehokkaammin. Monille lemmikkikaupoille budjetointi ja viisas kulutus on avain menestykseen. Lemmikkikauppiaat palkkaavat usein ammattivalokuvaajia, graafisia suunnittelijoita ja animaattoreita auttaakseen mainostamaan myymäläään. Tämä voi tulla kalliiksi, eikä sillä toisinaan ole haluttua vaikutusta, joka alun perin oli suunniteltu. Tekoälyn avulla on nyt mahdollista luoda kuvia ja resursseja täyttämällä tarpeitasi. Tekoäly luo sitten avainsanojesi perusteella sopivia valokuvia mainosmateriaalisi avuksi sekä fyysisesti että verkossa. Kaikki hyötyvät lemmikkikauppiaille, jotka haluavat säästää rahaa.

Sisällön luominen

Joskus voi olla vaikeaa keksiä ideoita sisältöön. Täällä tekoäly voi puuttua ja tarjota tarvitsemaasi inspiraatiota, olipa kyseessä blogiartikkeleita, sosiaalisen median viestejä, uutiskirjeitä tai muuta luomaasi sisältöä.

Perinteisillä lemmikkikaupoilla on usein verkkosivustoja tai sosiaalisen median kanavia verkossa, mikä auttaa lisäämään myyntiä myymälässä. Loistava tapa esitellä asiantuntemustasi lemmikkikaupassa on pitää verkkosivustossasi verkkoblogi. AI-chatbot-työkalun käyttäminen voi auttaa laatimaan aiheluettelon; sinun tarvitsee vain tarjota sille konteksti, ja se voi auttaa sinua saamaan ideoita.

Sillä välin sosiaalisen median postauksissa tekoälytyökalut voivat pohtia julkaisuideoita, hashtag-ehdotuksia ja kuvatekstejä sekunneissa. Lisäksi se voi myös analysoida olemassa olevaa sisältöä ja kirjoittaa sen avulla kiinnostavia sosiaalisen median viestejä.

Samalla kun se tarjoaa inspiraatiota, se voi myös luoda blogisisältöä sinulle haluamallasi/määritetyllä tyylillä. Tekoälytyökalun käytön lisäetu blogin kaiken sisällön kirjoittamiseen on sen säästämä aika. Ensinnäkin sinun ei tarvitse kirjoittaa sisältöä; se voidaan tehdä alle kolmessakymmenessä sekunnissa tekoälyllä. Toiseksi aiheen tutkimiseen käytettävä aika lyhenee huomattavasti. On tärkeää huomata, että kun tekoäly on luonut sisällön, se tulee tarkistaa sen varmistamiseksi, että äänen sävy on oikea.

Markkinoiden trendien tunnistaminen

Kaikki yritykset tuottavat tietoja koosta riippumatta. Suuret yritykset palkkaavat data-analyytikot tarjoamaan arvokkaita näkemyksiä ja tunnistamaan parannuskohteita. Tekoälyn lisääntyessä kuitenkin näemme, että suuremmat yritykset käyttävät tekoälyä apunaan.

Monille lemmikkikaupoille dataanalyytikkojen palkkaaminen ei ole vaihtoehto, koska tästä aiheutuu huomattavia kustannuksia. Tällä hetkellä monet lemmikkikauppojen omistajat tunnistavat markkinoiden trendejä lukemalla alan lehtiä. Tekoälyn lisääntyessä, lemmikkieläinkauppiaat voivat käyttää sitä analysoidakseen omia tietojaan ja auttaakseen ennustamisessa ja ennusteissa.

Mitkä ovat tekoälyn riskit lemmikkien vähittäiskaupassa?

Kuten olet lukenut, tekoälyllä on monia etuja lemmikkien vähittäiskaupassa. Mutta teknologian hyödyntämiseen liittyy myös riskejä. Tämä osio keskittyy tekoälyn haasteisiin lemmikkien vähittäiskaupassa.

Aitouden ja tunteiden puute

Aitouden puute – tekoäly vähittäiskaupassa

Mitä tulee tehokkuuteen, tekoäly on loistava työkalu, joka voi auttaa kaikkia yrityksiä. Siitä puuttuu kuitenkin aitoutta ja tunteita sisällön tuottamisessa. AI perustaa päätöksensä menneisyyteen, eikä se voi luoda uusia ideoita. Kun teemme päätöksiä ihmisenä, otamme huomioon tunteet. Toisaalta tekoäly ei voi tehdä niin ja tekee päätökset vain annettujen parametrien perusteella. Lemmikkikauppiaiden kohdalla aitous ja tunteet ovat tärkeitä. Vuorovaikutus yhteisön kanssa on iso osa eläinkaupan menestymistä, ja sen mukana tulee tunne. Usein eläinkauppojen omistajilla on suuri intohimo siihen, mitä he tekevät, ja he pyrkivät auttamaan jokaisen myymälään saapuvan asiakkaan tarpeita.

Brändi-identiteetin menetys

Hyvän brändi-identiteetin rakentamisella on merkittävä rooli yrityksesi erottamisessa markkinoiden kilpailijoista. Se edustaa visuaalisesti ydinarvoja ja viestii, mistä lemmikkikauppabrändissä on kyse. Monet lemmikkikauppiaat käyttävät tekoälyä verkkosivustojen, sosiaalisen median, sähköpostien ja uutiskirjeiden sisällön tukemiseen. Tästä voi olla hyötyä, koska se voi auttaa parantamaan sisällön luomisnopeutta. Tekoäly kuitenkin luottaa sisällön dataan, mikä tarkoittaa, että äänen sävy ja brändi-identiteetti voivat kadota nopeasti. Lemmikkien jälleenmyyjänä haluat asiakkaiden ottavan yhteyttä brändiisi, ja monet tekoälyn tuottamat keinot voivat saada heidät tyytymään. Tekoälyllä toimivan asiakaspalvelualustan mukaan Tydius, vain 36.9 % lukijoista oli vakuuttuneita siitä, että tekoälyn luoma teksti on ihmisen luoma. Tämä osoittaa, että on vielä matkaa, ennen kuin se voi saavuttaa ihmisten luottamuksen.

Muutoksia työtehtäviin

Muutoksia työtehtäviin – tekoäly vähittäiskaupassa

Tekoälyn kehittyessä myös automatisoitujen tehtävien määrä lisääntyy. Tämä johtaa väistämättä ihmisten työtehtävien muutoksiin. Jotkut analyytikot ovat varoittaneet, että tekoäly saattaa korvata työmarkkinoiden osa-alueita, mikä saattaa olla totta tietyissä työtehtävissä tulevaisuudessa. Tekoälyn kehittäminen on kuitenkin loistava tilaisuus ihmisille keskittää voimansa muualle tai oppia uusia taitoja. Esimerkki siitä, kuinka tekoäly voi muuttaa lemmikkikauppiaiden työtehtäviä, ovat järjestelmät, joissa asiakkaat ostavat tuotteitaan. Perinteisesti asiakkaita on palvellut kassatyöntekijä. Kuten olemme nähneet supermarketeissa, itsekassoista voi tulla lemmikkikauppiaiden tulevaisuus, jos ne ottavat käyttöön tekoälyn.

Eettiset huolenaiheet

Monien suuri huolenaihe tekoälyn käytössä on etiikka. Kuten tässä artikkelissa korostetaan, tekoäly luottaa suoritukseensa dataan; tämä voi joskus sisältää tallennettujen ihmisten henkilökohtaisia ​​tietoja. Lisäksi tekoälyn luoman sisällön ja sen keräämän tiedon luonteeseen liittyy eettisiä huolenaiheita. Olemme aina luottaneet siihen, että ihmiset käyttävät harkintansa yksityisyyden suhteen. Toisaalta tekoäly voi nähdä vain sisältönä julkaistavaksi ottamatta huomioon mahdollisia seurauksia. Tekoäly ei ole kiinnostunut ihmisten tietosuojasta, vain tietojen käyttämisestä tehtävän suorittamiseen. Mitä tulee lemmikkieläinkauppiaisiin, jotka haluavat ottaa tekoälyn käyttöön, asiakkaiden tietosuoja on ensiarvoisen tärkeää.

Yhteenveto

Yhteenvetona voidaan todeta, että tekoäly kehittyy modernissa yhteiskunnassa. Usko tai älä, mutta käytämme tekoälyä enemmän kuin uskomme, puhelimen avaamisesta Face ID:n avulla chatbottien kanssa vuorovaikutukseen ongelman ratkaisemiseksi. Jopa Spotify, Amazon ja Netflix käyttävät tekoälyä laajasti avuksi haussa tai henkilökohtaisissa suosituksissa. Tekoäly kehittyy vain ajan myötä, ei vain ihmisille vaan myös yrityksille.

Lemmikkikauppiaille on olemassa useita tapoja, joilla he voivat käyttää tekoälyä auttamaan heitä päivittäisessä liiketoiminnan hoidossa.

Ensinnäkin tekoäly on erinomainen tilaisuus parantaa tehokkuutta, koska se voi suorittaa tietyn tehtävän paljon nopeammin kuin ihminen. Toiseksi tekoäly voi säästää lemmikkieläinkauppiaiden kustannuksia pitkällä aikavälillä, koska he voivat minimoida valokuvaajille, graafisille suunnittelijoille, blogin kirjoittajille jne. ulkoistaman työn määrän. Lisäksi tekoäly on erinomainen sisällön luomiseen. Monilla lemmikkikauppiailla on blogeja verkkosivuillaan tai sosiaalisessa mediassa; jos tarvitset ideoita, tästä voi olla apua. Epäilemättä toinen tekoälyn ammattilainen on markkinoiden trendien tunnistaminen. Lemmikkikauppiaat voivat käyttää tekoälyä seuratakseen, onko myynti kasvanut, ja käyttää tehokkaita varastonhallintatyökaluja.

Vaikka tekoälyllä on monia etuja, on myös joitain haittoja, jotka lemmikkieläinkauppiaiden tulee olla tietoisia.

Mitä tulee sisällön tuottamiseen, se voi olla hyvin robottimuotoista ja siitä puuttuu aitoutta ja tunteita. Tämä on tärkeä näkökohta lemmikkikauppiaille, koska yhteisön rakentaminen on suuri osa ostokokemusta. Brändin identiteetin menettäminen on toinen haaste, koska tekoäly luottaa sisällön dataan, mikä tarkoittaa, että asiakkaiden voi olla vaikea saada yhteyttä brändiisi ilman tunteita. Jotkut analyytikot uskovat, että tekoäly johtaa muutoksiin työtehtävissä; tämä voi olla totta lemmikkikaupoissa, jotka haluavat ottaa käyttöön itsepalvelukassan kassatyöntekijän sijaan. Tekoälyyn liittyy lopuksi monia eettisiä huolenaiheita, jotka liittyvät pääasiassa tietojen tallentamiseen ja siihen, miten sitä käytetään tekoälysisällön muodostamiseen.

Viitteet

Rajnerowicz, K. (2023, 6. heinäkuuta). Ihmisen ja tekoälyn testi: voimmeko enää kertoa eron? Haettu Tidiosta: https://www.tidio.com/blog/ai-test/

Takaisin tietokeskukseen
Matthew Aiken, Markkinointipäällikkö

Matthew Aiken

Markkinointiviestinnän asiantuntija

Matt valmistui vuonna 2017 liiketalouden ja johtamisen perustutkinnosta. Täällä hän huomasi, että hänellä oli intohimo ja kiinnostus markkinointiin. Vapaa -ajallaan hän nauttii kaikesta kuntoiluun liittyvästä ja ulkoilusta. Hänellä on myös ranskalainen bulldoggi nimeltä Harley ja persialainen kissa nimeltä Bonnie Blue.

Saatat pitää myös...

Artikkelin kirjoittaja Matthew Aiken